FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis05/07/2018

Vem kan anmäla brott till polisen?

En schism mellan två grannar förekommer i vårt område. Detta har resulterat bl a i krossade fönster hos en av grannarna. Schismen har nu eskalerat till att en text med mycket nedlåtande innehåll har satts upp på vår gemensamma anslagstavla där den förfördelade personen (den som fick rutorna krossade) utpekas som alkoholist och djurplågare. Kan vi som styrelse i föreningen göra anmälan till polisen, eller måste personen själv göra detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Mina utgångspunkter

Jag kommer i mitt svar att utgå ifrån att ni i styrelsen vill anmäla såväl den krossade rutan som anslagstavleangreppet, d.v.s "hela händelsen".

Vem som helst kan göra en polisanmälan

Det finns inga formella krav på vem som kan göra en polisanmälan. Detta betyder att vem som helst, även t.ex en juridisk person, kan skicka in information till polisen om att brott har begåtts. Du behöver alltså inte själv vara offer för brottet för att anmäla.

Vissa regler om åtalsprövning påverkar dock vad polisen rent faktiskt kommer göra

Även om vem som helst kan anmäla olagligheter till polisen, så finns det s.k åtalsprövningsregler. Dessa regler innebär förenklat att vissa brott inte beivras (d.v.s inte åtalas av allmän åklagare) av staten, utan att den som utsatts för brottet i så fall får väcka åtal själv.

Ringa skadegörelse (12 kap 1 och 2 § brottsbalken) och förtal (5 kap 1 § brottsbalken samt 5 kap 5 § brottsbalken) är sådana brott som åklagare typiskt sett inte hjälper till med att åtala. Det finns undantag, men från de knappa omständigheter jag fått reda på i frågan kan jag inte uttala mig om ifall något är aktuellt i just ert fall. Det är möjligt att så är fallet, och ni borde därför i alla fall inte att tveka på att polisanmäla.

Sammanfattning

Vem som helst kan göra en polisanmälan. Det krävs inte att man själv är drabbad av brottet för att anmäla. Det finns dock vissa regler i brottsbalken, som begränsar när staten "lägger sig i". Utan att veta mer om just era omständigheter, kan jag inte uttala mig om en åklagare kommer att anse att allmänt åtal (att staten lägger sig i) är påkallat i just ert fall. Det är dock ändå en bra idé att upprätta en polisanmälan.

För mer information om hur ni gör en polisanmälan, kan ni vända er till polisens hemsida eller till er lokala polisstation.

Lyckönskningar och hälsningar,

Johannes NorrmanRådgivare