Vem har rösträtt i en bostadsrättsförening?

Vem har rösträtt om fråga ska avgöras om befintliga balkonger ska utökas och glasas in (mot månatliga inbetalningar) och om en del lägenheter med fransk balkong ska få (köpa sig) likadana lägenheter? Jag förutsätter att det bara är de med balkong som kan rösta för utökning resp. de med fransk för nya balkonger.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Beträffande bostadsrättföreningar tillämpas även lagen (1987:667) om ekonomiska föreningar. I 7 kap. 1-3 § förevarande lag stadgas, att röstning ska ske vid föreningsstämma och att varje medlem har rätt att närvara och att varje medlem har en röst. Huvudregeln är sålunda, att varje medlem i en bostadsrättsförening har en röst. Är det så att det är flera personer som äger en bostadsrätt tillsammans, så innehar de gemensamt bara en röst. Det spelar ingen roll om man har sin dygnsvila i bostadsrätten eller inte. Äger man en bostadsrätt så är man även medlem i bostadsrättsföreningen och har därmed rösträtt, oavsett vems lägenhet som ska utökas med balkong.

Har du några fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Vänligen

Pontus SchenkelRådgivare