Vem har rätt till hunden vid seperation?

Hejsan Jag heter X och jag och min exflickvän har en liten söt hund tillsammans men hon står på ägarbeviset och betalt en del av köpet av hunden. Nu är det så att hon vill ha ensamrätt av våran hund som heter Y och kräver att jag aldrig få träffa Y igen och det kommer krossa mej totalt för han betyder allt för mej sen är det så att Y är fem år nu och jag tog hand om han i några år för mitt ex hade gått in i väggen alltså blivit sliten totalt på jobb och detta varade i nästan två år henne social fobi som hon fick från jobbet tyvärr men jag har betalt för hunden både veterinär kostnader och mat samt försäkring och mat och andra saker till Y jag har till och med stått på en av hans försäkring osså men.hon bytte till en annan nu men jag undrar ha jag nån chans Att få iallafall delad vårdnad av Y då jag varit delaktig i över fyra år av Y liv med försörjning av det mesta men hon står på kontraktet och behöver all hjälp jag kan få han är allt för mej och hon vill ta det ifrån mej helt och hållet ha ingen förståelse till hennes förändring i detta för det kom helt plötsligt med ett hatiskt beteende osså snälla ha ni några råd eller nån hjälp jag kan ta del av.

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Svaret på din fråga finns i samäganderättslagen.

Hunden ingår inte i bodelning

Jag vet inte huruvida ni var sambos eller inte men när samboförhållande upphör så kan en bodelning göras. I bodelningen fördelas samboegendomen lika mellan samborna. Samboegendom är sådan egendom som införskaffats för att användas gemensamt. Om ni var sambos så bör därför poängteras att en hund inte utgör samboegendom och den kommer därför inte att ingå i en eventuell bodelning.

Samäganderätt föreligger troligtvis

Det man istället kan titta på när det gäller vem som har bäst rätt till en hund är vem som står på ägarbevisat. Som utgångspunkt är det den som står på ägarbeviset som anses vara ägare till hunden. Detta är däremot inte hela sanningen när hunden är gemensamt införskaffad eftersom något som kallas för samäganderätt aktualiseras. Det innebär att mer än en person anses vara ägare när de köpt något ihop. Du skriver att du tagit stort ansvar för hunden och även bekostat delar den, detta talar starkt för att du är samägare enligt 1§ samäganderättslagen. Att ditt ex står på ägarbeviset får därför inte någon större betydelse utan ni äger hunden gemensamt mot bakgrund av ovanstående.

Min rekommendation till dig

Jag råder dig att kontakta ditt ex och upplysa henne om att du också är ägare till hunden eftersom du bidrog ekonomiskt till köpet och därmed har förvärvat samäganderätt. Det bästa är om ni lyckas hitta en gemensam lösning som fungerar för er båda eftersom en rättsprocess både är ekonomiskt och känslomässigt krävande. Skulle ni däremot inte finna någon lösning på problemet så kan du vända dig till domstol för att få tvisten om äganderätt prövad. I så fall råder jag dig att först och främst kontakta en jurist som kan hjälpa dig att tillvara dina intressen på bästa sätt, du kan boka tid med en erfaren jurist här

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Lawline RådgivareRådgivare