Vem har rätt till hunden vid separation?

Hej! Jag och min sambo separerade för 1,5 år sedan. Under tiden vi var tsm parade vi min hund en (hane) som jag Hade innan jag träffade honom. Och av den kullen behöll vi en valp gratis. Sen gick vi ifrån varandra och jag tog såklart med mig min hund. Men vi hade den andra varannan vecka typ. Sen slutade det med att jag inte fick låna den gemensamma och nu inte ens träffa. Har jag rätt att träffa hunden vi hade ju den tsm. Vill kunna låna den ibland. Jag borde ha rätt till 50% av den.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Enligt sambolagen (SL) så räknas inte hund som samboegendom, då det endast är sambornas gemensamma bostad och bohag som räknas som samboegendom (3 § SL). Vid en bodelning ska samboegendom fördelas mellan samborna och därav ingår inte hunden i bodelningen (8 § första stycket SL). Det är då den av er som äger hunden som får behålla den. Är det din före detta sambo som är att anse som hundens ägare så har han fullständig rätt till den och om det är du som är ägare till hunden så är det du som har fullständig rätt till hunden. Om ni däremot äger hunden tillsammans så ses ni som samägare och äger hälften var av hunden enligt 1 § samäganderättslagen och ni har då lika stor rätt till hunden. Som samägare måste ni vara överens i de frågor som rör hunden (2 § samäganderättslagen). Kan ni inte komma överens kan rätten utse en god man som under en viss tid ska förvalta hunden (3 § samäganderättslagen).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare