Vem har rätt till den gemensamma bostaden när ett samboförhållande upphör?

Hej, Flyttade in hos min sambo med ett barn från ett tidigare förhållande. Efter 1år blev sambon erbjuden att köpa sin pappas hus och då flyttade vi dit. Sedan fick vi ett gemensamt barn. Vi har nu bott i huset i 4år och mitt bidrag till hushållsekonomin har varierat, medan min sambo har haft inkomst hela tiden. Huset och alla räkningar står i hans namn. Min sambo har nu börjat tala om separation. Inget samboavtal eller dylikt är skrivet. Om vi separerar, har jag någon rätt till den gemensamma bostaden ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Regler som rör samboförhållanden regleras i sambolagen.

Om ni bestämmer er för att separera och vill dela upp er egendom så kommer någon av er att behöva begära en bodelning (8 § sambolagen). En bodelning är inte obligatorisk i ett samboförhållande men för att din chans att få ta del av den gemensamma bostaden ska bli större råder jag dig att begära bodelning.

Hur går en bodelning till?

En bodelning innebär att er samboegendom delas upp mellan er på två lika stora andelar. Samboegendom är er gemensamma bostad och även de bohag som ni har skaffat för er gemensamma användning (3 § sambolagen). Bohag kan till exempel vara möbler, men även andra saker i hemmet. Eftersom din sambo köpte huset när ni var tillsammans utgår jag från att hens syfte var att ni skulle använda bostaden gemensamt. Huset är samboegendom och ska ingå i bodelningen (5 § sambolagen). Det spelar alltså ingen roll att huset står på din sambo.

När värdet av er samboegendom har räknats ut ska de skulderna som eventuellt är kopplade till er egendom räknas av. Det nettovärdet som är kvar delar ni i hälften och har rätt till lika stor del var (13 § sambolagen). För att ni sen ska kunna avgöra vem som får vad fördelar ni egendomen på lotter. Ni kommer alltså dela upp egendomen så att det motsvarar det värde som ni ska ha (17 § sambolagen).

Har du rätt till den gemensamma bostaden?

Du kan ha rätt till bostaden om du kan visa att du är den som bäst behöver den (16 § 2 stycket sambolagen). Detta skulle vara aktuellt om du till exempel är den som får vårdnaden om barnen. Om det skulle vara så att du får bostaden så kommer du behöva kompensera din före detta sambo för förlusten av huset, antingen genom att lämna annan egendom ur din andel eller genom att betala hen. Hen har fortfarande rätt att få egendom eller betalning som motsvarar värdet av hens andel efter bodelningen (17 § sambolagen).

Sammanfattningsvis

Eftersom huset utgör samboegendom skulle jag säga att du har en möjlighet att få ta del av den gemensamma bostaden. För att det ens ska vara möjligt råder jag dig att begära bodelning om det är så att ni separerar.

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga!

Vänligen,

Mimmi JohanssonRådgivare