Vem har rätt till bostaden när vi inte är sambos längre?

Hej

Jag och min sambo skall skiljas åt. Vi har 3 barn . 11 , 9 och 3 år gamla. Vi har en hyreslägenhet tillsammans. Vem får lämna lägenheten? Jag eller hon?

Hon jobbar och jag är sjukskriven. Jag har tagit hand om barnen i flera månader nu . Hon ser dem knappt. När hon väl kommer hem så sitter hon för det mesta i sovrummet själv. Hur gör man här? Vem får bo kvar i lägenheten? Jag klarar av allt själv ekonomiskt också.

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

När du och din sambo fördelar i samboegendom har den som är i störst behov av bostaden rätt att ta över bostaden, förutsatt att detta är skäligt enligt Sambolagen 16 § 2 st. Detta innebär att din sambo eventuellt har rätt till bostaden om du är i en bättre position att finna en ny bostad och hon är i stort behov av att behålla hemmet.

Hoppas detta svarade på din fråga!

Agnes AxelssonRådgivare