Vem har rätt till bilen vid en eventuell separation?

Hej! Jag har nyligen blivit sambo. Jag har köpt en bil för 75 000 kr. Men jag har inte körkort. Så min sambo står som ägare och på försäkringen. Min plan är att ta körkort inom ett halvår. Men min fråga är, om vi separerar vill jag ha ett papper på att jag betalt för bilen. Hur funkar det? Jag vill inte bli "lurad" om han helt plötsligt lämnar mig.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

När ett samboförhållande upphör ska en bodelning göras om någon av samborna begär det. Genom bodelningen fördelas samboegendomen mellan samborna (8 § sambolagen). Samboegendom utgörs av sambornas gemensamma bostad och bohag som har förvärvats för gemensam användning (3 § sambolagen). En bil är inte samboegendom och vid en eventuell separation ska den alltså inte ingå i bodelning och det är då den av er som äger bilen som får den.

Det är inte nödvändigtvis den som är registrerad ägare till bilen som juridiskt sett är att anse som ägare, men det kan vara en omständighet som kan läggas till grund vid en bedömning av vem som äger bilen. Av din fråga framgår inte om din sambo även betalar försäkringen och bränslet till bilen samt om han själv använder bilen. Om så är fallet så är det omständigheter som ytterligare kan peka på att det är han som ska anses vara ägare till den. Att det är du som har köpt och betalat bilen är dock en omständighet som starkt tyder på att det är du som är ägaren. Jag rekommenderar dig att spara köpekontraktet från när du köpte bilen som kan användas som ett bevis på att det är du som äger bilen. Om du och din sambo inte kan komma överens vid en eventuell separation så kan domstol fatta ett beslut om vem av er som ska anses som ägare till bilen och de tittar då på samtliga omständigheter. Därav är det till din fördel att fundera ut vilka omständigheter som kan tala för att du ska bedömas som bilens ägare utöver att det är du som har köpt den. Det kan till exempel vara att du betalar för en eventuell garageplats eller parkeringsplats för bilen, service av bilen eller att det är du som tvättar och tar hand om den i övrigt.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Hanna UllerholtRådgivare