Vem har rätt till arv efter mamma?

Hej! Jag har bara min mamma kvar i livet.Har haft en syster men som tyvärr gick bort så det finns bara jag.Blir det bara jag som ärver min mamma eller går en del av arvet till min avliden systers tre barn också? Själv har jag två barn, får dom också en del av arvet eller som sagt är det bara jag som ärver? Tackar på förhand för svar.Mvh

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Regler om arv finns i Ärvdabalken (ÄB).

De som ärver av din mamma är hennes bröstarvingar, det vill säga hennes barn vilket är du och din syster. Arvet ska då delas lika mellan er så att ni får hälften var (2 kap. 1 § ÄB).
Det är dock endast personer som är vid liv som kan ärva. Eftersom din syster har gått bort så kan hon därför inte ta del av något arv. Däremot kommer din systers tre barn ta del av arvet efter din mamma. Detta på grund av den s.k. Istadarätten som innebär att om en bröstarvinge inte längre är vid liv så ärver bröstarvingens barn i sin avlidna förälders ställe. Den hälft av arvet som skulle gått till din syster kommer därför delas lika mellan hennes tre barn (2 kap. 1 § andra stycket ÄB)
Eftersom du är vid liv och har rätt till arv efter din mamma så ärver inte dina barn något, men om något skulle hända dig har dina barn istadarätt precis som jag beskrivit ovan angående dina systerbarn och de träder då in i ditt ställe.

Summeringsvis innebär det alltså att du och din systers tre barn ärver av din mamma. Du kommer få hälften av det sammanlagda arvet och den andra halvan går till din systers barn och uppdelas på tre vars lika stora delar. Detta är dock under förutsättning att din mamma inte har skrivit ett testamente som säger något annat.

Jag beklagar din systers bortgång och hoppas att mitt svar var till hjälp för dig!

Vänliga hälsningar,

Lisette Andersson OlssonRådgivare