Vem har rätt att stoppa trafiken på vägen?

Hej,

Vem har rätt att stoppa trafiken på vägen? Har tex mannen som kör bärgningsbil har denne person rätt att stoppa mig och andra till fortsatt färd? Vad jag menar med att stoppa trafiken är att komma ut på vägen som polis men ena handen upp. Idag så fick en bil punktering på en väg och bärgningsbilen alltså mannen kom och stoppade trafiken fast man hade utrymme att köra förbi, varpå valde jag att köra vidare fast han lyfte armen (stopp tecknet). Så vem har rätt att stoppa trafik som en polisman?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta vem som har rätt att stoppa trafik, liknande den rätt som en polisman har. Samt om bärgare innehar denna rätt.

Enligt vägmärkesförordningen (VMF) har, förutom polis, även vägtransportledare, bilinspektör, kustbevakningstjänsteman och annan person som är utsedd av en myndighet, rätt att ge anvisningar till trafikanter genom att visa tecken. (7 kap. 1 § VMF)

Enligt lag har bärgare därmed inte själv rätt att dirigera eller stoppa trafiken. Däremot är det vanligt att bärgningsbilar färdas tillsammans med utryckningsfordon som exempelvis polis, som har den befogenheten.

Som trafikant har även du en skyldighet att iaktta den omsorg och varsamhet som krävs med hänsyn till omständigheterna, för att undvika trafikolyckor. (2 kap. 1 § trafikförordningen) Du har dessutom en skyldighet att visa hänsyn mot de som uppehåller sig vid vägen (2 kap. 1 § tredje stycket trafikförordningen)

Sammanfattningsvis har mannen i bärgningsbilen enligt lag inte själv rätt att stoppa trafiken, men kan ta hjälp av polis eller liknande för att få trafiken stoppad. Oavsett, har samtliga trafikanter skyldighet att med omsorg och varsamhet göra vad som krävs för att undvika olyckor i trafiken, samt visa hänsyn till de som uppehåller sig vid vägen.

Hoppas du fick svar på din fråga! Om du har vidare funderingar, är det bara att höra av dig igen till oss på Lawline.

Vänliga hälsningar,

Cornelia NilssonRådgivare