vem har rätt att öppna ett privat brev som skickas till en kommun?

Ett brev utställt i mitt namn överst men med adress till en kommun- vem har rätt att öppna det

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Av din fråga framgår det inte om du jobbar på kommunen eller inte, men i mitt svar kommer jag att anta att du gör det.

Frågan om vem som har rätt att öppna brevet beror delvis på vad brevet handlar om.

Ett brev eller ett annat meddelande som är ställt personligen till en som jobbar på myndigheten, men som handlar om myndighetens verksamhet är brevet att anses som en allmän handling (2 kap. 8 § Tryckfrihetsförordningen ) Kommunen har i så fall rätt att öppna brevet.

Är brevet ställt personligen till dig, och inte alls rör ett ärende eller en fråga som har med kommunen att göra, så är det inte en allmän handling och det är då endast du som har rätt att öppna brevet.
Helt personliga brev är alltså inte allmänna handlingar oavsett om de skickas till myndighetens adress eller inte.

Den som olovligen öppnar ett brev som inte är till dem kan göra sig skyldig till brottet intrång i förvar ( 4 kap. 9 § Brottsbalken)

Hoppas du fick svar på din fråga!

Mvh,

Lawline RådgivareRådgivare