Vem har rätt att ärva?

Min farfar hade två syskon A och B som inte hade några barn och inte heller var gifta eller sambo. När dom avled ärvde syskon C allt och min pappa fick ingen info. När C dog ärvde hennes son allt som idag är gammal, han har inga barn och bor på ett hem då han har en hjärnskada. När han dör vem ärver då honom?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För enkelhetens skull kommer jag kalla personen med hjärnskada för D.

I svensk rätt delar man upp arvingar i tre olika grupper. Den första gruppen som har första prioritet till arvet är den avlidnes barn. D har inga barn så det finns ingen i den första gruppen. Andra gruppen består av den avlidnes föräldrar + föräldrarnas barn/barnbarn. Eftersom D ärvde allt från C antar jag att C inte hade några andra barn, men hade C barn ska dessa dela på hela D:s arv. Om C inte hade några andra barn går man till tredje gruppen. Tredje gruppen består av mor- och farföräldrar + deras barn. Kusiner ärver däremot inte.

Det är någorlunda oklart men som jag förstår din fråga har din pappa inte fått något arv och du frågar om han kan få ärva från D. Om din farfar delade förälder med C så får din pappa ärva, men om din pappa avlidit när D avlider så ärver inte du, eftersom ni då blir kusiner enligt min förståelse av din redogörelse. Såvida inte D har ett testamente tillfaller då arvet istället Allmänna arvsfonden.

Vill du läsa mer om arvsordningen finns regler om detta i 2 Kapitlet i Ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare