Vem har bevisbördan om att betalning skett?

Hej!

Jag har en inneboende som hyr ett rum i min lägenhet. Hen slarvar med hyran, ibland betalar hen hela

hyran, ibland delar av den. Jag kan via kontoutdrag se hur mycket som har betalats varje månad.

Nu påstår hen att hen har betalat en del av hyran kontant. Hur ska jag kunna bevisa att så inte är fallet?

Vem har bevisbördan.

Lawline svarar

Hej! Och tack för att du vänt dig till Lawline med din fråga!

Den som påstår att betalning har skett har bevisbördan för detta. Det innebär att hyresgästen ska bevisa att han betalat hyran till dig. Eftersom hyresgästen dock inte har betalat hyran kommer han troligtvis inte kunna bevisa detta.

Skulle han trots allt lyckas med detta faller bevisbördan över på dig. Att bevisa att betalning inte skett är i ett sådant fall svårt, speciellt med tanke på att hyresgästen påstår att han betalat kontant och du således inte kan använda kontoutdrag som bevisning. Det finns i detta fall en risk att hyresgästen anses ha betalat hyran.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Sofia HolgerssonRådgivare