Vem har bäst rätt till hyreslägenheten?

Hej vi har en hyresrätt där endast Han står på kontraktet. Vi har en gemensam dotter och han har en som är 18 år sen ett tidigare förhållande. Vi har levt som sambo i 15 år och bott i denna lägenhet sedan 2012. Kan jag kräva att få lägenheten pga mina arbetstider och närheten till dotterns skola mm. Han är inte medgörlig utan hävdar att jag ska flytta så fort som möjligt. Men han har lättare att ta ett boende utanför stan. I stan finns inga lägenheter

Lawline svarar

Hej och tack att du vänder dig till Lawline med din fråga! Frågan rör ditt och din förra samboförhållande och därför blir det Sambolagen (SamboL) som måste undersökas.

Den lägenhet som frågan handlar om uppfattar jag som att ni började hyra i syfte att ha den som gemensam bostad. Detta betyder att lägenheten är att anse som eran gemensamma bostad, oavsett om han är den enda som står på kontraktet (SamboL 5 § 3p). Eftersom lägenheten började hyras för att ni tillsammans skulle bo i den (användas tillsammans av er) så utgör den så kallad samboegendom (SamboL 3 §).

Den gemensamma egendomen (samboegendomen) ska delas lika mellan sambos när ett samboförhållande tar slut. Detta görs genom bodelning som någon av dig eller din förra sambo måste begära, (SamboL 8 §). Båda har vid bodelningen lika mycket rätt till all egendomen, därför också till lägenheten.

Omständigheter kan ge en sambo "bättre rätt" till lägenheten.
När den gemensamma egendomen ska delas mellan sambos fördelas dem ut på lotter. Lägenheten kommer också utgöra en sådan lott. Det finns ett undantag här:

- Den som bäst behöver bostaden har rätt att få den egendomen avräknat på sin lott (SamboL 16 § 2 stycket)

Detta betyder att den som "får" lägenheten rimligtvis får mindre av resterande egendomar, eftersom man ska försöka dela så lika på värdet av all egendom som möjligt.

Vad man tar hänsyn till vid ovanstående undantag är om en av parterna exempelvis ska ha ett barn boende hos sig fler dagar i veckan, hur olika den ekonomiska situationen ser ut mellan parterna och vem av parterna som har lättaste att finna en ny lägenhet.

Jag kan inte helt klart säga att du kommer ha bäst rätt att få ha kvar lägenheten, men jag anser att dina omständigheter som du nämner är sådana som pekar på att din chans till detta är stor.

Sammanfattningsvis kan inte din förra sambo kräva att du flyttar ut. Ni båda har lika mycket rätt till lägenheten. Omständigheterna som du nämner i frågan gör det dock mer rimligt att tro att du bör ha "bäst rätt" till lägenheten, men det går inte helt klart att svara på.

Prata med din ex-sambo och berätta att du har lika mycket rätt till lägenheten. Om det inte hjälper råder jag dig att ta kontakt med en av Lawline:s riktigt duktiga jurister som kan hjälpa dig att lösa situationen med din ex-sambo.

Hoppas det löser sig!

Mvh

Ebba AlkehagRådgivare