Vem får viga någon i Sverige?

Jag är som man uttrycker det "ordained minister" i USA och har certifikat om att jag får lov att förrätta vigsel etc där. Får jag lov att förrätta vigsel etc i Sverige också och är den giltigt här då. Jag är oklar om vad som gäller. Om mitt certifikat inte gäller i Sverige vad måste jag göra för att få förrätta vigsel här. Jag är inte medlem i Svenska kyrkan bara i amerikanskt trossamfund. Jag är svensk medborgare.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

För att en vigsel ska vara giltig i Sverige gäller enligt 4 kap. 2 § 2 st. äktenskapsbalken (1987:230), härefter ÄktB, bland annat att vigselförrättaren måste vara behörig. Av 4 kap. 3 § ÄktB framgår vem som är behörig att vara vigselförrättare, vilket är präst eller annan befattningshavare som har förordnande enligt lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom trossamfund, eller den som länsstyrelsen har förordnat.

För att få förrätta en giltig vigsel i Sverige måste man alltså antingen vara en särskild befattningshavare i ett trossamfund med rätt att förrätta vigsel, eller förordnad av länsstyrelsen. Att du är “ordained minister” i ett annat land gör alltså inte att du får förrätta vigsel i Sverige.

I 1 § lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom trossamfund anges de krav som ställs på ett trossamfund för att de ska få ges tillstånd att förrätta vigslar, till exempel måste samfundet ha en varaktig verksamhet och sådan organisation att det kan antas att äktenskapsbalkens bestämmelser om vigsel kommer att tillämpas. Om ett sådant tillstånd har getts, får enligt 2 st. vigsel förrättas av den som förordnats enligt 2 § lagen (1993:305) om rätt att förrätta vigsel inom trossamfund. Ett sådant tillstånd ges av Kammarkollegiet.

Man kan också förrätta en borgerlig vigsel som förordnad av länsstyrelsen. Av 4 kap. 4 § ÄktB framgår att länsstyrelsen i så fall ska pröva att personen har de kunskaper som krävs. Till exempel ska den som förordnas vara beredd att viga personer av samma kön (bet. 2008/09:CU19 s.28). Personen ska också ha tillräckliga kunskaper om äktenskapsbalkens regler om vigsel, ha gott omdöme, erfarenhet och åtnjuta allmänt förtroende (prop. 2008/09:80 s. 29).

Om man inte är aktiv inom ett svenskt trossamfund är det är alltså fortfarande möjligt att bli borgerlig vigselförrättare. I så fall kan man ansöka till Länsstyrelsen där man bor (här görs exempelvis ansökan för Stockholms län) som prövar om man har tillräckliga kunskaper och kvalifikationer. Generellt kan dock sägas att Sverige har ganska höga krav på vem som får bli vigselförrättare.

Bästa hälsningar,

Johanna HagdahlRådgivare