FrågaSTRAFFRÄTTÖvriga brott09/07/2023

Vem får sälja tobaksvaror och vad händer om man säljer tobaksvaror utan tillstånd?

om man skulle vara minderårig och sälja snus/tobaksvaror till en annan minderårig privat. Vad är straffet på detta?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Vilken lag är tillämplig?

Det är lagen om tobak och liknande produkter (TL) som reglerar frågor om försäljning av tobaksvaror.

Får vem som helst sälja tobaksvaror?

Bara den som har tillstånd att sälja tobaksvaror får göra det i Sverige (5:1 TL). Denna regel gäller både för detaljhandel (försäljning till konsumenter) och för partihandel (försäljning till företag). Att därför sälja tobaksvaror mellan privatpersoner är aldrig tillåtet, oavsett vilken ålder de inbladade har. Syftet med dessa regler är att förebygga illegal handel med tobaksvaror (prop. 2017/18:156 s. 64).

Vad kan hända om man säljer tobaksvaror utan tillstånd?

Är det så att man som privatperson utan tillstånd säljer tobaksvaror uppsåtligen eller av oaktsamhet, så gör man sig skyldig till brottet olovlig tobaksförsäljning, vilket kan leda till böter eller fängelsestraff i högst två år (10:1 TL).

Avslutande ord

Svaret på din fråga är följande. Man får inte sälja tobaksvaror i Sverige utan tillstånd. Reglerna tillåter inte heller privatförsäljning, oavsett ålder på köpare och säljare. Om man trots detta säljer till en annan privatperson, så kan man antingen bli straffad med böter eller fängelse i högst två år.

Vi på Lawline kan hjälpa dig vidare

Jag hoppas att du har fått svar på din fråga. Tveka inte att höra av dig till en av våra jurister, om du behöver ytterligare hjälp. Du är varmt välkommen att kontakta oss på telefon 08-533 300 04 eller maila oss på info@lawline.se.

Vänligen

Ivan VikaloRådgivare