FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis28/11/2019

Vem får polis hålla förhör med?

har en fråga. Kan polisen kontakta din chef arbetsgivare ? Om de misstänker något om dig? Eller hur går allt till?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om polisen misstänker brott får polisen hålla förhör med vemsomhelst som kan antas lämna upplysning av betydelse för utredning. Detta framgår av 23:6 RB. Det är alltså en allmän medborgerlig skyldighet att stå till förfogande för förhör under en förundersökning. Polisen får även hålla förhör innan en förundersökning är inledd, 23:3 4 st. RB. Med det sagt, finns det ingen plikt på att svara på de frågor man inte vill.

Svaret på din fråga är alltså är att polisen får kontakta en arbetstagares arbetsgivare om det kan antas vara betydelse för utredningen och hålla förhör med denne.

Med vänlig hälsning,

André TitoRådgivare