FrågaOFFENTLIG RÄTTPolis13/02/2020

Vem får lov att kroppsvisitera?

Undran får en idrottsförening eller loppisarrangör kolla i en persons fickor för att se om personen stulit ngt eller det är enbart vaktbolag eller polis som får utföra kroppsvisitation?

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Tillämplig lag

Vi kommer kika närmare på rättegångsbalken (RB) och regeringsformen (RF).

Endast polis har rätt att kroppsvisitera

Endast polis och ingen annan som har rätt att kroppsvisitera för det fall som nu är ifråga, inte ens en ordningsvakt (28 kap. 13 § RB).

Det innebär således att en idrottsförening eller loppisarrangör inte har rätt att kolla i en persons fickor för att se om personen stulit något.

Var och en är enligt grundlag skyddad mot kroppsvisitation

Kroppsvisitation är en inskränkning av den mänskliga rättigheten till frihet, och var och en är som regel skyddad mot denna åtgärd (2 kap. 6 § RF).

Grundlagsskyddet kan inskränkas i vissa särskilda fall, och i svensk rätt har man därför i de fall som nu är ifråga kommit fram till att endast poliser och ingen annan har rätt att inskränka regeln, om misstanke om brott med fängelsestraff i straffskalan föreligger, exempelvis stöld (28 kap. 11 § RB).

Det kan te sig annorlunda vid ett envarsgripande, som vem som helst får företa, men då ska det vara fastslaget att ett brott har begåtts (24 kap. 7 § RB). För att beslagta ett föremål krävs dock alltid polis.

Om personen med samtycke tömmer sina fickor kan det vara tillåtet

Det kan som rubriken avslöjar vara tillåtet om personen på eget bevåg väljer att tömma sina fickor för att visa idrottsföreningen eller loppisarrangören innehållet, men notera att alla har en rättighet att vägra göra det.

Mitt råd

Om idrottsföreningen eller loppisarrangören misstänker brott bör polis tillkallas för att utreda om ett brott är begånget.

Notera samtidigt att det endast vid misstanke om brott inte finns någon generell lagregel som ger rätt att hålla kvar personen på platsen i väntan på polis.

Jag hoppas att du fick svar på din fråga, och önskar dig en fortsatt fin dag!

Med vänliga hälsningar,

Mattias TörnströmRådgivare