Vem får husdjuret när sambos separerar?

Hej,

Jag och min sambo köpte en katt för ungefär ett år sedan. Vi köpte den "tillsammans" och har inget kvitto på köpet. Jag har allt ansvar för katten, jag står ensam på hennes försäkring och betalar den ensam, jag står även som ägare på hennes id märkning och hos veterinär osv. Jag undrar vad det är som gäller om jag och min sambo skulle dela på oss. Vem får då katten? Finns det något sätt man kan göra för att styrka att man äger ett djur.

Med vänlig hälsning,

Anna Olsson

Lawline svarar

Hej,

Tack för du vänder dig till Lawline med din fråga.

Husdjur omfattas inte av sambolagens regler om bodelning utan enligt 3 § sambolagen utgör endast bostad och bohag samboegendom, alltså ingår katten inte i en eventuell bodelning. Därför kan det vara bra att upprätta ett separat avtal där ni kommer överens om vem som ska ha katten vid en eventuell separation, allt för att det inte ska bli några oenigheter.

Skulle ett sådant avtal inte ha upprättats och ni har köpt katten tillsammans bli lag om samäganderätt tillämplig. Enligt denna lag kan ni äga lika stora delar av er katt. Det faktum att katten är registrerad på dig har ingen betydelse, då det är syftet att samäga som gör lagen tillämplig. Dock kan det vid en tvist såklart spela viss roll i bevishänseende att du är registrerad på katten.

Svaret på din fråga blir således att ni måste komma överens om vem som skall få katten vid en eventuell separation. Skulle ni inte kunna komma överens kan ni ju såklart fortsätta vara gemensamma ägare och dela kattens tid mellan er.

Skulle ni inte komma överens kan rätten utse en god man att förvalta egendomen (katten).

Hoppas du fick svar på din fråga.

Vänligen,

Emma RagnarssonRådgivare