FrågaAVTALSRÄTTFormkrav18/01/2022

Vem får bevittna namnteckning vid passansökan?

kan farmor o farfar bevittna mammans o pappans namnteckning på passansökantill ett barn på 14 år

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vid ansökan om pass för minderårig måste båda vårdnadshavarna ge sitt medgivande till utfärdande av pass, det framgår av 7 § 2 punkten passlagen, samt 1 § 3 punkten passförordningen.

Båda vårdnadshavarnas namnteckning ska bevittnas. Vem som får bevittna en namnteckning framgår av lagen med särskilda bestämmelser angående vittne vid vissa rättshandlingar. Där står det att alla som är över 15 år, inte har en psykisk sjukdom eller har något direkt samband med handlingen får vittna. Det sistnämnda innebär endast att ni som vårdnadshavare inte får vittna varandras namnteckning. Farmor och farfar får därmed bvittna namnteckningarna, så länge de uppfyller övriga krav som ställs på ett vittne.

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Alexandra MadsenRådgivare