FrågaFAMILJERÄTTBodelning22/01/2021

Vem får behålla vad i en bodelning?

Hej,

Jag och min man har varit tillsammans i 5,5 år men gifta i 3,5 år. Har ett barn som är 2 år.

Han äger innan jag kom i bilden två lägenheter, en hyresrätt och ett företag där även jag har använt honom för att fakturera etc. Dock aldrig tagit ut någon lön. Mer låtit det ligga i företaget då han och jag och en 3:e part har ett företag ihop och hans företag är huvudförslag - men ett "under" företag har inte registrerats ännu, pga att han blev sjuk. Så allt fakturering etc sker just nu i hans företag.

En punkt: jag har varit skriven i hans lägenhet som han äger men han har varit skriven i sin hyresrätt. Men vi har alltid bott ihop.

Min fråga är:

Vid en skilsmässa, hur fördelas allt?

Jag har inga tillgångar, utan endast arbete och endast en skuld på CSN. Men han har haft skulder som vi har gemensamt betalat på och betalar av varje månad och personliga skulder till sina föräldrar.

Vem får behålla vad?

(Den ena lägenheten han äger delar han ägande med en vän) jag vill veta hur det "slutar" enligt lag.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du vill veta hur din och din makes egendom kommer att fördelas vid en skilsmässa. Jag kommer att hänvisa till äktenskapsbalken (ÄktB) som innehåller regler om äktenskap.

Vad ingår i en bodelning?

När ett äktenskap upplöses ska en bodelning förrättas, där makarnas egendom ska fördelas mellan dem (ÄktB 9 kap. 1 §). I bodelningen är det makarnas giftorättsgods som skall ingå (ÄktB 10 kap. 1 §). Giftorättsgods är all egendom som inte är enskild egendom (ÄktB 7 kap. 1 §). Enskild egendom är i sin tur allting som tas upp i ÄktB 7 kap. 2 §, d.v.s. egendom som till följd av ett äktenskapsförord gjorts enskilt via ett äktenskapsförord, egendom som givits i gåva, arv eller testamente med villkor om att den ska vara mottagarens enskilda, o.s.v..

Detta innebär att lägenheterna, hyresrätten, och företaget kommer att ingå i bodelningen och delas lika mellan er om inte något av dessa faller in under punkterna i ÄktB 7 kap. 2 §. Vad gäller skulderna kommer dessa att räknas av från er respektive andel i boet innan andelarna läggs ihop och delas lika mellan er (ÄktB 11 kap. 3 §).

Jämkning av bodelning

Dock finns det i lagen en möjlighet att jämka en bodelning ifall resultatet av en hälftendelning av giftorättsgodset anses oskäligt (ÄktB 12 kap. 1 §). Detta innebär att en make får behålla mer av sin egendom om exempelvis äktenskapet varit kortvarigt eller om ena maken har en betydligt större förmögenhet att dela på. Eftersom att du och din man har varit tillsammans i 5,5 år och gifta i 3,5 år är det inte fråga om ett kortvarigt äktenskap.

Jag hoppas att svaret kan ge viss vägledning. Om jag har missförstått din fråga är du alltid välkommen att återkomma med en ny eller så kan du ta kontakt med våra duktiga jurister här om du skulle vilja ha mer ingående, juridisk hjälp.

Med vänliga hälsningar,

Sandra BargabrielRådgivare