Vem får arv när den avlidne var gift och hade barn?

Hej!

Har en fråga om arv. Min pappa är gift med en kvinna som inte är min mamma, dom har två barn tillsammans.

Jag undrar nu om han dör, vem får pengarna ? Får hans nya fru alla pengar? Eller får jag och mina halvsyskon också pengar?

Tack på förhand för hjälpen!

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer svara som att det inte finns något testamente eftersom att inget sådant framgår i din fråga. Jag kommer använda mig av ärvdabalken (ÄB).

Bröstarvinges arvsrätt när den avlidne var gift

Den eller de som i första hand ska ärva när någon avlider är den avlidnes barn, alltså bröstarvingarna (2 kap. 1 § ÄB). Enligt den regeln ska alltså du och dina syskon få lika stor del av din pappas arv. Det finns dock en regel som ger den avlidnes make eller maka rätt till arv ifall den avlidne var gift (3 kap. 1 § 1 st ÄB). I det fallet så förlorar inte bröstarvingarna sin arvsrätt, utan de får då lika stor andel av den efterlevande makens egendomsmassa vid dennes död som den först avlidne makens arv utgjorde efter det första arvskiftet.

I ditt fall så får du dock din pappas arv direkt eftersom att hans fru inte är din mamma, du är ett så kallat särkullbarn (3 kap. 1 § första stycket ÄB). För att du inte ska få det direkt krävs det att du antingen frivilligt avstår eller att din pappas frus egendomsmassa inte uppnår fyra basbelopp (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). Vid din pappas dödsfall har din pappas fru rätt till att i hela sin egendomsmassa behålla ett värde av fyra prisbasbelopp som år 2020 blir 189.200 kr. Räcker inte hela hennes egendom samt arvet hon får från din pappa till det får hon behålla så stor del av ditt arv som krävs för att det värdet täcks. Då får även du den delen som efterarv när hon avlider på samma sätt som dina halvsyskon.

Sammanfattningsvis får du som utgångspunkt ditt arv direkt när din pappa avlider och dina halvsyskon får sin del som efterarv när deras mamma också har avlidit. Ifall all hennes egendom och arvet hon får efter din pappa inte tillsammans når upp till fyra prisbasbelopp det året får hon dock även så stor del som krävs för att nå upp till det värdet av din del av arvet, även ifall hela ditt arv skulle krävas för det.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Mikaela DahlRådgivare