Vem får ansvara för bouppteckning och vad händer om egendom flyttats från dödsboet innan bouppteckning?

Min pappa drunknade för snart två år sen, men har nu (i maj 2018) blivit dödförklarad. Jag har två syskon som kommer att dela på arvet, men innan dess är jag osäker på bouppteckningen. Kan jag ansvara för den själv eller behöver man en fullmakt (från syskon) för att göra det? Dessutom så ska bouppteckningen avse hur situationen såg ut på fastställt dödsdatum (2016), och inte hur det ser ut nu - hur påverkar det sen arvskiftet?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till lawline med din fråga!

Jag kommer dela upp din fråga i två svar, och om jag förstår frågan rätt så har egendom tillhörande dödsboet hamnat hos någon annan eller försvunnit etc.

Får man ansvara för bouppteckningen själv eller behöver man fullmakt från ens syskon?

Reglerna kring hur bouppteckningen ska upprättas finner vi i 20 kap Ärvdabalken. Dödsbodelägare eller boutredningsman som har egendomen i sin vård ska bestämma tid och plats för upprättandet av bouppteckningen samt två personer som ska förrätta den, se 20 kap. 2 § ÄB. I förarbeten finns stadgat att en bouppteckningsman inte får vara en delägare i dödsboet, se SOU 1932:16 s.272. Så ni måste kort sagt tillsammans välja två stycken bouppteckningsmän.

Vad händer om förändringar har skett i dödsboet sedan dödsdatumet?

Du har helt rätt när angående att bouppteckningen tar upp det tillgångar och skulder som fanns vid dödsfallet, se 20 kap 4§ ÄB. En generell regel när det gäller förvaltandet av själva egendomen finns i 18 kap 1§. Där stadgas det att om ni inte anordnat särskild dödsboförvaltning boutredningsman eller testamentsexekutor) så ska ni som arvingar gemensamt förvalta den dödes egendom under boets utredning. Den som vårdar egendomen eller bäst känner till boet ska lämna uppgifter om detta till bouppteckningsmännen. Boupptecknare ska även samla in uppgifter om vad som fanns i boet. Regeln är helt enkelt allt ska återgå till boet så det ser ut som vid dödsfallet.

Det är väldigt problematiskt att ta egendom från ett dödsbo innan bouppteckning är gjord förutsatt att det inte gäller förvaltning. Huvudsakligen ska den dödsbodelägare som tagit något från dödsboet ersätta den skada som skett, se 18 kap 6§ ÄB. I övrigt kan regler om bedrägeri eller förskingring kopplas in, men det antar jag inte är fallet.

Jag hoppas detta besvarar dina frågor.

Med vänliga hälsningar,

Isak ErikssonRådgivare