FrågaSTRAFFRÄTTTrafikbrott26/05/2021

Vem blir ansvarig för trafikbrott vid lånad bil?

Jag är 17 och min morsa står på min bil. Jag har en kompis som är 18 som körde bilen till och från skolan med mig som passagerare och påvägen hem så körde han om en bil som blinkade vänster och krockade nästan i fall polisen skulle gå nys om detta vem är det som åker på straffet??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Utgångspunkten är att det endast är föraren av bilen, dvs. den som kör bilen vid tidpunkten då ett trafikbrott begås, som gör sig skyldig till brottet. Det spelar således ingen roll vem som står som ägare av bilen utan det är endast föraren som kan hållas ansvarig för trafikbrottet. Dvs. skulle din kompis begå ett trafikbrott när han kör din mammas bil är det endast han som ska hållas ansvarig för brottet. Det finns dock vissa undantag till denna regel. Ex. i de fall du lånar ut din bil till någon som inte innehar ett körkort, gör du dig skyldig till tillåtelse av olovlig körning ( 3 § 3 st lag om straff för vissa trafikbrott).

Jag hoppas detta besvarade din fråga. Om du har fler funderingar får du gärna återkomma med dessa till oss på Lawline!

Hälsningar,

Sara HrnicRådgivare