Vem betalar hundens veterinärkostnader när vi separerat?

Hejsan. Jag o mitt ex separerade för ca 9 år sedan. Vi hade en hund tillsammans. När vi separerade testade vi att ha hunden varann vecka. Hon mådde inte bra av detta. Så han hade henne. Efter ngt år flyttade hunden hem till hans föräldrar. Vilket jag inte visste eller fick veta. Åren har gått och hunden är deras. Ändå vill mitt ex att jag ska betala veterinärskostander som han skickar då o då. Jag har inga andra rättigheter gällande denna hund, men betala för veterinär anser han tydligen att jag ska göra. Nu hotar han med att stämma mig hos fogden. Behöver jag oroa mig för detta?

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

I juridisk mening utgör en hund lös egendom. Det finns dock inget lagrum som konstaterar att djur är egendom utan det bestäms av 1 kap. 1 § jordabalken som fastställer vad som utgör fast egendom, allt annat är att räkna som lös egendom.

Jag antar att ni köpte hunden tillsammans.

Om du och ditt ex var gifta framgår det av bodelningen vem som nu äger hunden, den lösa egendomen. Det är då den personen som ska stå för utgifterna, om ni inte avtalat om annat.

Om ni var sambos avgörs äganderätten till hunden av vem som köpte hunden. Eftersom jag antar att hunden köptes tillsammans och jag vidare antar att ni båda bidragit ekonomiskt vid köpet kan lagen om samäganderätt vara tillämplig. Om två personer är gemensamt ägare till lös sak (hunden), så presumeras andelarna vara lika stora, 1 § lagen om samäganderätt. Det föreligger alltså en presumtion om samäganderätt om båda parter bidragit ekonomiskt. Det går dock att bryta presumtionen, t.ex. genom att visa att endast en av parterna stått för övriga av hundens kostnader. Det går alltså att motivera att ditt ex äger hunden eftersom denne haft hunden i många år och stått för hundens kostnader i det stora.

För att ditt ex ska kunna realisera sitt hot om att gå till Kronofogden krävs att du har en betalningsförpliktelse gentemot ditt ex, detta kan vara om ni avtalat att du ska betala veterinärkostnaderna och du inte gjort detta. Eller om företaget som driver veterinärkliniken vill få ett krav fastställt mot dig, förutsatt att fakturorna är skrivna i ditt namn och det kan visas att du velat få utfört de tjänsterna som fakturan avser.

Vid fler frågor är du varmt välkommen att återkomma!

Med vänliga hälsningar,

Josefine Ljungberg PalmRådgivare