FrågaFAMILJERÄTTBodelning27/12/2023

Vem bestämmer vilken egendom som förs över i en bodelning? Ska egendom som står på annan en makarna ingå i bodelningen?

Hej, jag har en vän som vill skiljas från sin man. Han vill ha mycket ifrån hemmet samt även själva lägenheten trotts att hon står på kontraktet. Han har endast sin adress där. Hur blir det med det? Sen har han en bil, men hans mamma står på den. Om han säljer bilen, vilket han säger att han ska nästa vecka, har hon rätt till hälften av pengarna trotts att hans mamma står på bilen? Om hon kan visa att det är dem som har betalt in på bilen varje månad?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Tolkning av frågan och lagrum.

Som jag tolkar din fråga finns det en lägenhet med inredning i bilden, samt även en bil som står skriven på hans mor. Du nämner inget äktenskapsförord, så jag kommer att anta att inget sådant finns. Du vill nu veta hur det blir med allt när de ska skiljas. För att avgöra det vänder vi oss till äktenskapsbalken, hädanefter betecknad som ÄktB.

Huvudregeln och dess undantag

Vid skilsmässa så ska allt giftorättsgods delas lika mellan makarna i vad som kallas en bodelning (9 kap. 1 § samt 10 kap. 1 § ÄktB). Giftorättsgods definieras i 7 kap. 1 § ÄktB som allt som inte är enskild egendom. Huvudregeln kring all egendom är alltså att det är giftorättsgods och ska delas lika vid bodelning.

Undantaget är det som kallas för enskild egendom. Egendom kan bli enskild på flera sätt, och det vanligaste är genom äktenskapsförord (se 7 kap. 2 § ÄktB). Andra sätt är exempelvis gåvor och arv genom testamente med förbehåll, det vill säga där det står skrivet, att det ska vara enskild egendom.

Lägenheten och dess innehåll i ditt fall

Som sagt så nämner du inte något äktenskapsförord, och jag utgår då från att ett sådant inte finns. I informationen du har gett finns inget annat som skulle antyda på att lägenheten är enskild egendom heller. Vi faller då tillbaka på den ovan nämnda huvudregeln och lägenheten räknas som giftorättsgods. Detta betyder att den kommer inkluderas i en bodelning och dess värde kommer att delas lika mellan makarna. Observera att det är värdetsom delas lika. Vi återkommer lite till detta nedan.

Hur blir det med bilen?

Bilen ägs av makens mor, men brukas av maken själv och ni betalar av på denna. Detta kan jämföras med fallet då man leasar, det vill säga hyr, en bil: bilen ägs av någon annan men man betalar för bilen varje månad. När så är fallet ska inte bilen tas upp i bodelningen. I ditt fall kommer bilen alltså inte ingå i bodelningen och bilens värde kommer således inte att delas mellan makarna. Detta då bilen faktiskt inte är någon av makarnas egendom.

Om bilen säljs kommer troligtvis pengarna att gå till modern. Pengarna kommer att ses som ersättning för bilen, på juridiskt språk kallat ett surrogat, som kommer räknas som moderns.

Något om lottläggning

Lottläggning kallas den del efter bodelning där det bestäms vem som faktiskt får vad. Huvudregeln i lottläggning är att varje make har rätt att få behålla sin egendom, det vill säga egendom dem har köpt/står på, i sin lott (11 kap. 7 § ÄktB). I ditt fall står lägenheten på makan och hon har då som huvudregel rätt att få den på sin lott och således få behålla den.

Undantaget är om den andra maken bäst behövermakarnas gemensamma bostad (11 kap. 8 § ÄktB). Detta aktualiseras främst om det är den ena maken som ska ha den primära vårdnaden av gemensamma barn och då behöver bostaden. Då du inte nämner något om barn så aktualiseras inte detta i ditt fall.

Det är sedan den som har största värdet på sin lott som ska föra över egendom till den andre. Den maken som ska föra över egendom har dock en rätt att välja vilken egendom som ska föras över, eller om den maken vill betala i pengar (11 kap. 9 § ÄktB).

För ditt fall betyder det att om makan har störst värde efter bodelning får hon välja om hon ska föra över lägenheten eller om hon vill föra över annan egendom. Den andra maken kan alltså inte begära att särskild egendom, så som bostaden, förs över.

Jag hoppas att du fått svar på din fråga och att dina möjligheter blev tydligare. Om du har ytterligare fundering är du välkommen att vända dig till oss på Lawline igen, antingen genom att ställa en fråga till eller boka tid med en jurist här.

Vänligen,

Emil Szepesvari BurmanRådgivare