FrågaFASTIGHETSRÄTTÖvrigt09/10/2018

Vem bestämmer priset vid utköp av en samägd fastighet?

Hej

Vi är tre syskon som ärvt en sommarstuga av vår far.

Två av syskonen vill köpa ut den 3;e.

Värdering av sommarstugan är gjord av 3 olika mäklare, bud från 675000 - 1000000.

Nu tycker syskonen som vill köpa ut mej att den lägre summan gäller.

I boupptäckningen angavs 100000 :-

Div. renoveringar av mina syskon efter värderingen kan väl ej gälla vid utköp

Vore tacksam för svar

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar det som att ni tre syskon har ärvt sommarstugan tillsammans och därför innehar den med samäganderätt.

Utköp av samägare görs genom att en eller flera av ägarna köper en annan ägares andel av fastigheten. Den som säljer sin andel får alltså bestämma själv vilket pris den vill sälja sin andel för.

Undantaget från detta är om ni skrivit ett avtal mellan er som säger annorlunda eller er far skrivit något om ett eventuellt utköp i sitt testamente.

Skulle ni inte komma överens om en summa och ni inte vill äga fastigheten tillsammans kan ni ansöka om att fastigheten säljs på offentlig aktion där ni sedan delar lika på köpeskillingen.

Med vänliga hälsningar,

Eric NilssonRådgivare