FrågaFAMILJERÄTTBodelning02/07/2018

Vem bestämmer när lägenheten ska säljas vid en separation?

Min son har en BR tillsammans med sin sambo. De har investerat och lånat 50/50. Då de nu ska separera vill min som köpa ut sin sambo. Vi har värderat lägenheten och den har gått ner c:a 10 % sedan den köptes. Lagen säger ju att han kan köpa ut till nuvarande marknadsvärde. Men min fråga är; Kan sonens sambo vägra att sälja just nu och säga att hon vill vänta in bättre marknad? Hon kommer ju att förlora sin kontantinsats genom att sälja nu. Min son vill göra affären snarast för att bli fri. Tacksam för svar.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag ska försöka att hjälpa dig så gott som möjligt! För att göra detta kommer jag att använda mig av sambolagen (SamboL) och samäganderättslagen (SägL).

Om de gjort en bodelning och din son fått lägenheten, då bestämmer han om försäljning

Den part som bäst behöver bostaden ska som utgångspunkt få den efter bodelningen skett (16 § andra stycket SamboL). Det innebär att om din son fått den genom bodelning, äger han den till 100% men måste som sagt "köpa ut" sin sambo. Eftersom att han i så fall äger den själv kan han bestämma när försäljningen ska göras.

Om de äger lägenheten ihop behöver båda som utgångspunkt vara överens, men det finns undantag

Är det så att ingen bodelning gjorts (eller han inte fått lägenheten till 100%) gäller reglerna om samägande (alltså att de äger lägenheten ihop), och då ska man som utgångspunkt vara överens om försäljning (2 § SägL). Det innebär ju att din son inte kan tvinga till sig en försäljning. Undantaget från detta är att din son skulle kunna ansöka hos tingsrätten om en offentlig auktion av lägenheten (6 § SägL).

Det jag rekommenderar er att göra i detta är att se över om de bodelat eller om de fortfarande äger lägenheten ihop. Sedan bör ni försöka komma överens med din sons sambo, men det finns hjälp att hitta på tingsrätten och även en dialog med banken där lånet finns kan vara bra.

Jag hoppas att allt löser sig, du är alltid välkommen tillbaka med dina frågor!
Varma hälsningar,

Clara WågefjellRådgivare