FrågaOFFENTLIG RÄTTÖvrigt05/05/2020

Vem behöver tillstånd vid handel med tobak?

Hej. Mitt namn är Emil Ekström och jag undrar ifall man skulle göra ett bolag där man kör leveranser och har samarbeten med affärer för att leverera tobak, om jag då måste ha tobakslicens eller om det bara är affären som jag samarbetar med som behöver det.

Lawline svarar

Hej!

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Din fråga kan tolkas som att du antingen avser att bedriva partihandel med tobak, eller som att du avser att endast transportera tobaken mellan en grossist och en detaljhandlare. Jag kommer därför att redogöra för vad som gäller för varje situation.

Du behöver tillstånd för att bedriva partihandel

Endast den som har ett tillstånd bedriva handel med tobaksvaror. Detta gäller oavsett om du bedriver detaljhandel eller partihandel, anger 5 kap 1 § första stycket lag om tobak och liknande produkter. Du kommer dessutom att behöva utöva särskild kontroll över verksamheten och säkerställa att din verksamhet har ett lämpligt egenkontrollprogram, vilket framgår av 5 kap. 6 § samma lag. Vidare är du skyldig att förvissa dig om att den detaljhandlare du säljer dina varor till har ett försäljningstillstånd, enligt 5 kap. 10 § tidigare nämnda lag. För vidare information rekommenderar jag att du går in på Folkhälsomyndighetens hemsida.

Du behöver inget tillstånd om du enbart ska transportera tobaken

Om din avsikt är att endast transportera tobaken behöver du inget tillstånd. Detta förutsätter att ditt bolag endast sköter transporten och inte är det bolag som säljer eller på något annat sätt äger tobaken.

Vänliga hälsningar,

Aras TofekRådgivare