Vem bär betalningsansvaret vid beställd reparation av bil?

Min (sambo) har lämnat in min bil och sköter allt det där med bilar.

Nu så har jag blivet stämd av bilverkstaden på grund av att min sambo vägrar betala bilverkstaden för att de har förstört bilen.

Jag har ej satt min fot på bilverkstaden, har ej avtal, samt ej fått någon pris uppgift alls.

Min sambo har ej fått någon fullmakt av mig eller lämnat till bilverkstaden.

Är nu stämd på 30000kr och är förbannad, vad är rådet i från er?

Med vänlig hälsning,

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga.

Jag förstår din fråga såsom att din sambo har på eget initiativ lämnat in bilen för reparation och att han nu försöker reklamera reparationen gentemot verkstaden. Detta har i sin tur lett till att verkstaden försöker kräva dig på pengar för reparationen. Jag utgår från att betalning av reparationen skulle göras när tjänsten var färdig.

Din fråga kan besvaras genom skuldebrevslagen (skrbL).

Är den som äger en bil betalningsansvarig för arbete som utförs på bilen?

Inledningsvis kan det konstateras att den som står som ägare på en bil inte per automatik får ett betalningsansvar för kostnader som rör bilen.

För att ett betalningsansvar ska kunna uppstå krävs att det föreligger ett avtalsförhållande, dvs i detta fall rör det sig om avtal om tjänst och parterna är alltså verkstaden och din sambo. Således är det alltså din sambo i egenskap av beställare som är betalningsansvarig gentemot verkstaden.

Slutsatsen i detta avseende är att du inte har ett avtalsförhållande med verkstaden och att betalningsansvaret alltså ankommer på din sambo som beställt reparationen. Så länge din sambo har skrivit under med sitt namn så är det han som är ansvarig för de angelägenheter som rör tjänsten. Verkstaden kan inte rikta sitt anspråk gentemot dig och du kan alltså bestrida deras anspråk på denna grund.

Hoppas du fick svar på din fråga,

MVH

André BlomquistRådgivare