Vem även min avlidne dotters laglott när jag avlider?

Vem ärver min avlidna dotters laglott när jag dör? Min dotters make eller hennes bröder? Hon har inga barn! Om jag vill att hennes laglott ska tillfalla någon annan? Behöver min dotter skriva testamente om framtida arv som är efter hennes död?

Lawline svarar

Hej,
Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första hand ärver arvlåtarens barn då de tillhör den första arvsklassen (2 kap. 1 § första stycket ärvdabalken). Har ett av barnen avlidit går dennes del av arvet till det avlidna barnets egna barn (istadarätten) (2 kap. 1 § andra stycket ärvdabalken)

Det framgår av din fråga att din avlidna dotter inte har några barn. Hennes del av arvet efter dig kommer istället gå till hennes syskon (dina barn). Din avlidna dotters bröder kommer därför dela på hennes del av arvet.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänligen,

Matilda BergströmRådgivare