Vem av samborna har rätt att bo kvar i lägenheten vid en bodelning?

Hej, jag och mitt ex flyttade in i slutet på maj i en gemensam hyresrätt där vi båda står i kontraktet. Nu när vi ska dela är ingen av oss egentligen sugen på att lämna lägenhet, just nu bor vi fortfarande ihop. Exet jobbar på annan ort (8 mil bort) medan jag arbetar i orten vi bor i, vad kan vi göra för att komma överens och att det blir rätt??

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga som att du och ditt ex inte varit gifta. Jag kommer därför besvara din fråga med utgångspunkt i sambolagen.

Om du och din sambo ska gå isär ska en bodelning av samboegendomen göras om någon av er begär det (8 § SamboL). En hyresrätt utgör er gemensamma bostad eftersom den var avsedd som ert gemensamma hem och innehas huvudsakligen för detta ändamål (5 § 3 punkten SamboL). Er gemensamma bostad utgör samboegendom (3 § SamboL).

Den av er som bäst behöver lägenheten har rätt att få bo kvar i lägenheten (16 § 2 stycket SamboL). Jag tolkar det som att ni inte har några barn. I sådant fall är min bedömning att du på grund av att du arbetar på samma ort som lägenheten finns är i bäst behov av bostaden och därför bör få bo kvar i din.

Hoppas att du fick svar på din fråga! Om du har fler funderingar är du varmt välkommen att kontakta oss på Lawline på nytt!

Vänliga hälsningar,

Ida TylhammarRådgivare