Vem ärver svärmor om hennes ende son går bort?

Vem ärver svärmor om hennes ende son (min man) går bort före mig.

Mvh

Lawline svarar

Hej, och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Om din svärmor går bort ser arvsordningen ut så här:
Första arvsklass, 2 kap. 1 § Ärvdabalken (ÄB)
Din svärmors barn (dvs. din man) ska ärva men eftersom din man är hennes enda son och har gått bort, så aktualiseras den andra arvsklassen. Detta förutsätter dock att din man inte har några barn, för i sådana fall är det din mans barn som ärver efter din svärmor.

Andra arvsklassen, 2 kap. 2 § ÄB
Om det inte finns någon arvinge i första arvsklassen så ärver din svärmors föräldrar. Ifall ingen förälder är vid liv så ärver din svärmors syskon alternativt deras avkomlingar om syskonen har gått bort.

Tredje arvsklassen, 2 kap. 3 § ÄB
Om det inte finns någon arvinge i första eller andra arvsklassen så ärver tredje arvsklassen som består av din svärmors far- och morföräldrar.

Det är svårt att säga vem som exakt ärver eftersom jag inte har någon information om vem i släkten som är vid liv, men det är så här arvsordningen ser ut.

Hoppas att du fick svar på din fråga.
Vänligen,

Anduena KrasnigiRådgivare