Vem ärver: svärdotter eller barnbarn?

Min mor har dött ( pappa har dött tidigare ) min bror är också död.

Vem ärver? Jag en del. Är det min brors barn eller är det min brors fru som ärver andra delen ?

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I mitt svar utgår jag ifrån att din mor hade två barn (du och din bror). Om din mor skulle ha fler barn skulle de i sådana fall också ha rätt till en del av arvet. Jag utgår även från att det inte finns något giltigt testamentet från din mor då du inte nämner något om det.

Eftersom din fråga handlar om arv blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Jag kommer först att kort svara på din fråga för att sedan här under ge dig ett utförligare svar där jag även tar upp relevanta lagrum.

Kort svar: Då din bror är död är det hans barn som tar över hans arvsrätt och därmed har rätt till den andra delen av arvet.

Vem ärver din mor?

När det inte finns något testamente som reglerar hur den avlidnes ägodelar ska fördelas tillämpas bestämmelserna i ärvdabalkens 2 kap. I första hand har den avlidnes barn arvsrätt, se ÄB 2 kap. 1 §. Barnen har alla rätt till lika stor del av arvet. Om ett barn inte längre lever tar dennes barn över arvsrätten från föräldern, se ÄB 2 kap. 1 §. I detta fall tar alltså din brors barn över hans arvsrätt. Du har alltså rätt till den ena delen av arvet och din brors barn har rätt till den andra delen. Ifall han hade mer än ett barn får de dela på sin del av arvet (d.v.s. halva arvet). Din brors fru har alltså ingen arvsrätt.

Om barnen är omyndiga kommer dock din brors fru, förutsatt att hon är barnens förmyndare, få förvalta barnens arv tills de blir myndiga. Förmyndaren till barnen är dock skyldig att handla på ett sätt som gynnar barnen och det finns ett antal skyddsregler som gör att förmyndaren inte ska kunna missbruka barnens arv, se föräldrabalken 12 och 13 kap.

Hoppas du fått svar på din fråga! Om du har ytterligare frågor eller funderingar är du välkommen att höra av dig igen.

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare