Vem ärver pappas hus utomlands?

Hej,

Min pappa kommer från Egypten men är svensk medborgare. Han äger hus i Egypten och jag undrar vad som gäller då han går bort? Ärver vi barn? Jag tror inte han tänkt att vi ska ärva då han har personer där som jag tror han tänkt ska få egendomen. Vad gäller?

Med vänlig hälsning

Lawline svarar

Hej! Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga

Då du inte nämner något om att din pappa är gift kommer jag utgå ifrån att han inte är det. Ifall han skulle vara det kan det påverka vem som ärver honom, se ÄB 3 kap. 1 §.

Eftersom din fråga handlar om arvsrätt blir ärvdabalken (ÄB) tillämplig.

Vem ärver din pappa?

Ifall din pappa inte har skrivit något testamente så ärver hans barn honom. Detta regleras i ärvdabalkens 2 kap. I första hand har den avlidnes barn arvsrätt, se ÄB 2 kap. 1 §. Barnen har alla rätt till lika stor del av arvet.

Om din pappa vill att viss egendom ska ärvas av någon annan är hans barn så behöver han skriva ett testamente. Oavsett testamente har barnen dock alltid rätt till en viss del i arv, sin så kallade laglott, se ÄB 7 kap. 1 §. Ifall din pappa exempelvis har 2 barn så har vardera barn alltid rätt till 1/4 av det din pappa lämnar efter sig. Ifall din pappa har 3 barn så har varje barn rätt till 1/6 och så vidare.

Hoppas du fått svar på din fråga! Ifall du har övriga frågor är du välkommen att höra av dig igen!

Vänliga hälsningar

Axel BellanderRådgivare