Vem ärver om min man eller jag går bort?

Jag och min nya man ska gifta oss och jag undrar vad som gäller vid arv. Jag har tre barn sedan tidigare, min nya man har inga barn. Vi kommer fortsättningsvis att bo på olika adresser i varsitt hus, åtminstone tills vidare. Möjligtvis att min man flyttar in i mitt hus om några år. Jag vill att alla mina tillgångar ska tillfalla mina tre barn, och min man önskar att hans tillgångar tillfaller hans syskonbarn. När den ena av oss dör, har den andra fortfarande tillräckliga medel att försörja sig själv, så vi har inget behov av att ärva varandra. Jag har också en del tjänstepensioner. Jag jobbar fortfarande men min man är pensionär. Jag har ordnat så att mina barn är förmånstagare på mina tjänstepensioner. Jag undrar vad som händer med mitt hus om jag dör före min man? Vad händer om vi bor på olika håll, vad händer om vi båda bor i mitt hus? Om vi bor i mitt hus och jag dör före min man, önskar jag att han få bo kvar så länge han vill, men att själva huset tillfaller mina barn. Hur ordnar man det? Vem ärver mina banktillgångar, aktier och fonder? Frågorna avser även andra hållet, dvs vad händer med min mans tillgångar, hus mm, om han dör före mig?

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer först att förklara hur arvsordningen ser ut när någon av er går bort för att sedan specifikt svara på dina funderingar. Arvsrätten regleras i ärvdabalken och du hittar den här.

Legala arvsordningen

När en person går bort och det inte finns något testamente gäller den så kallade legala arvsordningen. Denna föreskriver att den efterlevande maken är arvtagare till den avlidnes tillgångar. (se 3 kap 1 § ärvdabalken)

Skulle din man gå bort först ärver du alltså hela hans kvarlåtenskap, vilken består av de tillgångar han har tilldelats efter den bodelning som först måste göras. Du ärver dock dessa tillgångar med fri förfoganderätt. Detta innebär att du får göra vad du vill med den ärvda egendomen förutom att testamentera bort den. Anledningen till detta är att din mans arvingar har rätt till så kallat efterarv när du går bort. De har då rätt att få en viss del av din kvarlåtenskap för att på så sätt ärva honom i efterhand. Hans föräldrar är först i arvsordningen följt av hans syskon. Är syskonbarnen hans närmsta arvingar, är det istället dessa som får efterarvsrätt. (se 3 kap 2 § ärvdabalken)

Skulle istället du gå bort först har din man rätt till arv enbart i den mån dina tre barn väljer att avstå från sin respektive del av arvet till förmån för honom. Skulle de välja att avstå kommer de att få efterarvsrätt vid din mans bortgång. Dina barn ska då få en viss del av hans kvarlåtenskap för att på så sätt få sitt arv efter dig. (se 3 kap 1, 2 och 9 §§ ärvdabalken)

Vad händer med ditt hus om du går bort före din man?

Först och främst kommer det att ske en bodelning med anledning av att äktenskapet har upplösts genom din bortgång. Mitt svar utgår från att hela huset fortfarande är ditt efter att tillgångarna har fördelats mellan er. Du kan försäkra dig om att du får behålla huset vid en bodelning genom att skriva ett äktenskapsförord där ni gör ditt hus (och eventuellt även hans hus) till enskild egendom. Sådan egendom ingår inte i en bodelning. (se 7-10 kap äktenskapsbalken här)

Huset kommer att ärvas av dina tre barn, så länge de inte väljer att avstå från det till förmån för din man. Barnen ärver lika stor del av huset, så länge det inte finns ett testamente som säger något annat.

Skulle du välja att skriva ett testamente kan du testamentera din kvarlåtenskap inkl. hus till dina barn. På så sätt kan de inte välja att avstå sitt arv till förmån för din man och du kan fördela specifika tillgångar så som du vill mellan dina barn. Det är då viktigt att du ser till att följa de regler som gäller för upprättande av testamente, annars är det ogiltigt. Du hittar reglerna i ärvdabalkens 10:e kapitel.

Om både du och din man bor i ditt hus vid tidpunkten för din bortgång är det fortfarande dina barn som ärver huset. För att din man ska kunna bo kvar så länge han vill i huset, utan att barnen förlorar äganderätten till huset, kan du upprätta ett testamente där du skriver att din man ska ha nyttjanderätt till huset så länge han önskar.

Vem ärver dina övriga tillgångar?

Precis som med huset, är det dina tre barn som delar lika på dina övriga tillgångar såsom bankmedel och fonder. Detta gäller så länge de inte väljer att avstå från sin arvsrätt till förmån för din man.

Vad händer med din makes hus om han går bort först? Vad händer med hans övriga tillgångar?

Observera att det ska göras en bodelning även i det fall att din man går bort först. Jag kommer i mitt svar att utgå från att hans hus tillhör honom även efter bodelningen.

Det är du som ärver din mans hus och övriga tillgångar eftersom ni är gifta och han inte har några barn. I och med att du ärver med fri förfoganderätt får du inte testamentera bort det du ärver av honom. Detta eftersom det senare ska tilldelas hans närmsta arvingar efter att du har gått bort.

För att undvika en fördelning såsom denna, ska din man skriva ett testamente där han testamenterar sin kvarlåtenskap till sina syskonbarn. Även han måste vara noggrann med att följa ärvdabalkens regler för hur ett testamente ska upprättas.

Sammanfattning och råd

Du och din man önskar inte ärva varandra i händelse att någon av er går bort. För att dina tre barn ska ärva din kvarlåtenskap behövs egentligen inget testamente, eftersom den legala arvsordningen ger dem arvsrätt. Det finns dock inget som hindrar dig från att skriva ett testamente som också det ger dina barn arvsrätt. Då kan du även skriva in att du vill att din man ska ha nyttjanderätt till huset i det fall att ni flyttar ihop.

Din man vill att hans syskonbarn blir arvtagare till hans kvarlåtenskap. Den legala arvsordningen garanterar inte att så blir fallet, utan istället blir det du som primärt ärver hans tillgångar. Han måste därför skriva ett testamente för att se till att hans kvarlåtenskap tillfaller syskonbarnen.

Till sist vill jag slå ett slag för att ta hjälp i det fall att ni väljer att skriva testamenten. Det är oerhört viktigt att ett testamente upprättas på ett korrekt sätt för att vara giltigt. Det är också viktigt att det är så tydligt som möjligt för att undvika problem när tillgångarna väl ska fördelas. Så om ni känner att ni vill ha hjälp med detta är ni varmt välkomna att boka tid hos Lawline Juristbyrå här.

Hoppas du känner att du vet mer om hur arvsrätten ser ut i ert fall och vad ni kan göra för att fördela era tillgångar på det sätt ni önskar!

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare