Vem ärver om avlidne saknar barn och inte har föräldrar eller syskon som är vid liv?

Om en ogift morbror dör - inga levande föräldrar inga barn, inga levande syskon.

Däremot ett levande barn till en död syster och 2 levande barn till en annan död syster.

Hur fördelas arvet?

Lawline svarar

Hej, tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

I första arvsklassen finns bröstarvingarna, morbrorns barn, men eftersom han inte hade några barn går man över till andra arvsklassen. I andra arvsklassen är den avlidnes föräldrar och syskon vilket i detta fall inte heller var levande. Men eftersom de avlidna systrarna har barn så kommer barnen genom vad kallas istadarätten, ärva i sina mödrars ställe.

Arvet kommer fördelas så att mödrarna skulle ju fått hälften var (50%) av den avlidnes tillgångar. Nu kommer det barnet som inte har syskon ärva sin mammas del på 50% av hela arvet, och den andra systern som hade två barn, de barnen kommer få dela på deras mammas andel, dvs 25% var av hela arvet.

Hoppas detta var svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Jessica SarhedeRådgivare