Vem ärver när pappa avlidit?

Hej,

Min pappa har precis avlidit och var sedan många år gift med mamma.

Hon är då den avlidnes maka och min pappa hade icke skrivit ett testamente innan han gick bort.

Vad händer med arv nu, är det min mamma som får ärva allt eller delas det lika, att hon får hälften och vi tre barn delar på den andra hälften ?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv och arvsordning finns i ärvdabalken (ÄB). Närmsta arvingar är bröstarvingar, den avlidnes barn. Bröstarvingar ärver lika stor del var (2 kap. 1 § ÄB). Det innebär att om ni är tre barn har ni rätt att ärva 1/3 var.

I ert fall, då era föräldrar var gifta, kommer dock er mamma att ärva kvarlåtenskapen efter er pappa med fri förfoganderätt (3 kap. 1 § ÄB). Den fria förfoganderätten innebär att er mamma får lov att använda kvarlåtenskapen, hon kan sälja egendom och leva upp pengar. Däremot har hon inte rätt att testamentera bort kvarlåtenskapen hon ärvt efter er pappa. Den dag er mamma går bort kommer ni att erhålla ett efterarv efter er pappa samt ärva er mamma.

Hoppas du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare