Vem ärver när inga släktingar finns?

vi är 3 syskon och våran mamma är gift med en man som inte har barn eller kusiner mm.Om hon dör så ärver vi henne men vem ärver hans del då det inte finns någon sen när han dör?

Är det allmänna arvsfonden?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Vem ärver om mannen avlider först?

Som jag tolkar din fråga saknar mannen släktingar helt, dvs varken barn, barnbarn, föräldrar, syskon, syskonbarn eller mor- och farföräldrar finns. Eftersom mannen i fråga är gift med er mamma och i övrigt saknar släktingar kommer hans arv att tillfalla er mamma, det vill säga hans fru (3 kap. 1 § ÄB).

Om er mammas man skrivit testamente kommer arvet istället att fördelas utifrån det förutsatt att testamentet är giltigt. Finns inget testamente kommer arvet att fördelas till er mamma enligt lag eftersom de är gifta.

Vad händer om vår mamma dör, vem ärver då hennes man?

Om er mamma avlider innan hennes man kommer mannens arv att gå till Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB). Även detta kan ändras genom att upprätta testamente.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare