Vem ärver mina föräldrar?

När mina föräldrar dör vem ärver?

Har en syster som dog 2018 som var gift o hade 2 barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga.

Min utgångspunkt i mitt svar till dig är att du och din avlidna syster är helsyskon och att era föräldrar är gifta. Då du inte informerat om något testamente har jag i mitt svar inte beaktat om det finns något sådant och som eventuellt kan förändra arvsordningen något.

Barn ärver sina föräldrar med lika del

Arvsrätt regleras i ärvdabalken (ÄB). Du och din syster är vad som kallas bröstarvingar och tillhör första arvsklassen. Bröstarvingar ärver lika lott, vilket innebär att ni delar på arvet efter era föräldrar. Eftersom din syster är avliden träder barnen i hennes ställe enligt den s.k. istadarätten (2 kap. 1 § ÄB).

För att exemplifiera det väldigt enkelt; antag att det finns ett arv om 100.000 kr när dina föräldrar avlider. Då ärver du 50.000 kr och din syster skulle ärvt 50.000kr. Eftersom hon är avliden kommer hennes barn istället att ärva 25.000kr vardera. De delar på den arvslott deras mamma skulle ärvt.

Det torde vara rimligt att anta att era föräldrar inte kommer att gå bort samtidigt, vilket innebär att kvarlåtenskapen först kommer att tillfalla den efterlevande maken (3 kap. 1 § ÄB). Skulle t.ex. din far gå bort före din mor kommer du och din systers barn att ta del av arvet först den dagen även din mor går bort.

Hoppa du fått svar på din fråga!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare