Vem ärver min morbrors fru?

Jag och mina tre syskon har en moster(hennes make, som är bortgången, var vår mors bror).

De har inga barn.

Moster hade 2 halvsyskon. Hennes far var tidigare gift och fick barn 1 och hade fått barn 2 utom äktenskapet, när han gifte om sig och fick min moster barn 3.

De syskonen till moster är bortgångna men har i sin tur barn som är i livet.

Hur fördelas arvet efter henne den dag hon går bort.?

Hon sitter i odelat bo.

Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag uppfattar din fråga som att du undrar hur arvet efter din morbrors fru ska fördelas.

Gällande rätt

2 kap 2 § Ärvdabalken stadgar att finns det inga bröstarvingar, tar arvlåtarens föräldrar hälften var av arvet.

Är någon av föräldrarna död, delar arvlåtarens syskon den förälderns lott. I ett avlidet syskons ställe träder dess avkomlingar, och varje gren tar lika lott. Finns det inga syskon eller avkomlingar till dem, men lever någon av arvlåtarens föräldrar, tar den föräldern hela arvet.

Finns det halvsyskon efter arvlåtaren, tar de tillsammans med helsyskon eller deras avkomlingar del i lott, som skulle ha tillfallit deras förälder. Finns det inga helsyskon, och är båda föräldrarna döda, tar arvlåtarens halvsyskon hela arvet. I ett avlidet halvsyskons ställe träder dess avkomlingar.

Vad som gäller för dig

Din morbrors fru (din moster) har inga barn eller syskon i livet. Däremot har de bortgångna halvsyskonen barn i livet. Jag förstår det som att mosterns föräldrar är döda. Då ska alltså halvsyskonens barn ärva din moster.

Hoppas att du fått hjälp av mitt svar!

Vänliga hälsningar

Sanna WetterinRådgivare