Vem ärver min halvbror?

Hej, jag undrar vem ärver min halvbror då hans pappa dog i somras men vi har en gemensam mamma?

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Din fråga gäller arv vilket regleras i ärvdabalken (ÄB) mitt svar kommer därför utgå från det lagrummet. I mitt svar kommer jag utgå från att det inte finns något testamente.

Om din halvbror har barn, har i första hand hans barn arvsrätt (2 kap. 1 § ÄB). Om din halvbror inte har barn får hans föräldrar hälften var av arvet när din halvbror går bort. Du uppger dock att din halvbrors pappa är avliden och därför kan ju inte han ärva din halvbror. Om din halvbror har något helsyskon får denne ärva din halvbror istället för hans pappa. Finns det inget helsyskon får er mamma ärva allt efter din halvbror. Om din halvbror inte har något helsyskon och både din halvbrors pappa och er gemensamma mamma är avlidna när din bror går bort ärver du som halvsyskon allt efter din halvbror (2 kap. 2 § ÄB).

Hoppas du fick svar på din fråga!

Vänliga hälsningar,

Liv NyströmRådgivare