Vem ärver min far om jag själv dör före honom?

Hej.

Vem ärver min far om jag själv dör före honom?

Min mor är död och det bildades ett dödsbo efter henne där min far och mina två syskon och jag är dödsbo ägare.

Jag har en son och frågar om han kan ärva min far i lika stor utsräckning som mina två syskon om jag då som ovan skrivits att jag dör före min far?

Alltså om inget testament skrivits till förmån för någon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline!

Frågor om arv regleras i främst Ärvdabalken (ÄB). Av ÄB 2:1 st. 1 framgår att i första hand ärver den avlidnes barn den avlidnes egendom. Av ÄB 2:1 st. 2 framgår vidare att barnen delar lika på arvet och att om ett av barnen har dött, så ärver det döda barnets barn dennes del. Detta gäller när inget testamente har skrivits.

Detta innebär att när din far dör så är utgångspunkten att du och dina två syskon delar lika på arvet efter honom. Ni får alltså en tredjedel var.

Om du dör före din far så går den tredjedel som skulle gått till dig istället till din son. Din son ärver i samma utsträckning som dina syskon, eftersom du själv skulle ha gjort det.

Jag hoppas att du har fått svar på dina frågor. Om du undrar något mer så är du välkommen att kontakta oss igen.

Vänligen,

Martin AmnellRådgivare