Vem ärver min enskilda egendom om jag är gift?

Jag är gift och har 2 gemensamma barn. Inga särkullbarn finns.Vem ärver min enskilda egendom om jag går bort. Äktenskapsförord finns registrerat. Inga testamenten är skrivna.

Jag har föräldrar och syskon.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Bestämmelser om arv finns i ärvdabalken.

Vem ärver min enskilda egendom?

Eftersom du är gift är det din make som kommer ärva dig om du går bort (3 kap. 1 § ärvdabalken). Att du och din make skrivit äktenskapsförord påverkar inte rätten till arv för efterlevande make. Att ni skrivit äktenskapsförord med enskild egendom innebär att den enskilda egendomen inte ska ingå i bodelningen, men den enskilda egendomen är fortfarande en del av arvet från dig. Med andra ord kommer din efterlevande make ärva även din enskilda egendom.

Det framgår att du och din make har gemensamma barn. Eftersom ni endast har gemensamma barn kommer de få arvet efter dig när din make också går bort (3 kap. 2 § ärvdabalken).

Om du vill att någon annan än din make ska ärva din enskilda egendom måste du skriva ett testamente.

Hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänlig hälsning,

Alice NordlundRådgivare