Vem ärver min bror som var ogift och barnlös?

Hej!

Min bror, som var ogift och barnlös har dött. Vem ärver? Min mor finns kvar i livet och satt i orubbat bo när min far dog för många år sedan. Vi var totalt fyra syskon, men en syster har avlidit och har lämnat två barn efter sig. Kan vi städa ut och sälja möbler och hus innan bouppteckningen är klar?

Mvh

Ingrid

Lawline svarar

Hej och stort tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag vill börja med att beklaga din brors bortgång. Vidare så finner du reglerna om arv och dödsbo i ärvdabalken (ÄB).

Vem ärver din bror?

Din mor kommer att ärva hälften av din brors egendom då föräldrar är näst på tur i arvsordningen om inte make/maka och barn finns. Då din far är avliden kommer du och dina syskon att dela lika på den andra halvan. Eftersom en syster är avliden så kommer hennes barn att ärva i hennes ställe, ÄB 2 kap 2 §.

För att tydliggöra med ett exempel så innebär det att om din bror efterlämnade egendom till ett värde av 120 000 kr så kommer din mor att ärva 60 000 kr, du och det syskon som är vid liv kommer att ärva 20 000 kr var och dina syskonbarn kommer att ärva 10 000 kr var.

Kan ni sälja egendom innan bouppteckningen är klar?

När en person går bort kommer dennes egendom att övergå till dödsboets ägo. Om ingen boutredningsman har utsetts så är det arvingarna som gemensamt sköter om dödsboet, ÄB 18 kap 1 §. Det innebär att du, din mor, ditt syskon och dina syskonbarn gemensamt får ta beslut vad gäller försäljning av möbler och hus. Om det finns en boutredningsman så är det denna som tar beslut angående försäljning av egendom, ÄB 19 kap 1 §.

Sammanfattning

Du, din mor, ditt syskon och dina syskonbarn kommer att ärva din bror och fördelningen kommer att se ut som i exemplet ovan. Om ni är dödsbodelägare så är det ni som avgör vad som får säljas och slängas.

Jag hoppas att du har fått din fråga besvarad!

Vänliga hälsningar,

Amanda KinnanderRådgivare