Vem ärver min bror om jag dör före honom?

Vi är två syskon, jag är gift och vi har två gemensamma barn, min bror är ogift och har inga barn.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Om din bror inte skriver något testamente kommer hans kvarlåtenskap att fördelas enligt den legala arvsordningen som finns stadgad i ärvdabalken (ÄB).

Hur ser den legala arvsordningen ut?

Ens närmsta arvingar är ens bröstarvingar, dvs barn eller barnbarn (2 kap. 1 § ÄB). Om inga bröstarvingar finns går arvet istället till den avlidnes föräldrar. Föräldrarna delar lika på arvet. Om föräldrarna är avlidna går arvet vidare till den avlidnes syskon. Är även den avlidnes syskon avlidet träder syskonbarnen i sin förälders ställe och får del av arvet (2 kap. 2 § ÄB).

Vem ärver min bror om jag dör före honom?

Om din bror avlider utan bröstarvingar ska arvet gå till hans föräldrar. Är de avlidna går arvet istället till syskonen. Om du är det enda syskonet till din bror tar du hela arvet. Om du avlider innan din bror kommer din brors arv istället att gå till dina barn, dvs hans syskonbarn. Om du avlider träder dina barn i ditt ställe och ärver din bror.

Observera att den legala arvsordningen bara tillämpas när den avlidne inte skrivit något testamente. Finns giltigt testamente kommer arvet istället att fördelas utifrån det. Om din bror gifter sig och/eller skaffar barn kommer arvsfördelningen se annorlunda ut än ovanstående eftersom hans egna barn eller make ärver istället.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar

Jonna JohanssonRådgivare