Vem ärver mig om jag går bort?

Hej! Jag och min familj, kusiner och farmor och farfar ska ut och resa. Ifall alla vi skulle dö på resan, vilken är det som ärver de jag har? Bör kanske tillägga att jag är 18 år, vet inte om det har betydelse.

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till oss på Lawline med din fråga!

Reglerna om arvsrätt finns i Ärvdabalken (ÄB). Jag kommer i mitt svar till dig att ha ärvdabalkens regler som utgångspunkt och att det inte finns något testamente som reglerar förhållandena annorlunda.

Det finns tre arvsklasser

Det finns i ärvdabalken tre arvsklasser. Första arvsklassen går först, finns det ingen i första arvsklassen går man över till andra osv.

I första arvsklassen finns dina eventuella barn eller, då barnet är avlidet innan din bortgång, barnbarn som träder i sin avlidna förälders ställe, den s.k. istadarätten (2 kap. 1 § ÄB). Har du inga barn finns det ingen arvinge i första arvsklassen och då tittar man i andra arvsklassen. Andra arvsklassen består av dina föräldrar. Om någon av föräldrarna är avliden innan dig träder eventuella syskon till dig i sin förälders ställe. Även dennes barn kan ärva genom istadarätten. Om det inte finns några syskon eller syskonbarn i livet tar den kvarvarande föräldern hela arvet (2 kap. 2 § ÄB). I tredje arvsklassen finns dina far- och morföräldrar. Om någon av dessa är avliden ärver dennes barn, det vill säga din faster, farbror, moster eller morbror, sin avlidne förälders del (2 kap. 3 § ÄB). Kusiner ärver däremot inte, och inte heller andra släktingar (2 kap. 4 § ÄB).

Finns det inga arvingar i någon av arvsklasserna och det heller ej finns stadgat i testamente vem som ska ärva ska arvet efter dig tillfalla Allmänna arvsfonden (5 kap. 1 § ÄB).

Mitt råd till dig om du vill reglera vem som ska ärva dig den dag du avlider är att du upprättar ett testamente. Har du inga barn står det dig fritt att testamentera hela din kvarlåtenskap till vem du vill. Har du barn har de alltid en viss rätt till arv, oavsett din vilja i testamente.

Hoppas du fått svar på din fråga och att ni får en trevlig resa!

Vänligen,

Dennis LavessonRådgivare