Vem ärver mig?

Jag har inga barn. Den kvinna jag är gift med har två barn från ett tidigare äktenskap. Om jag dör vem ärver mej förutom min maka? Min syster?

Lawline svarar

Hej,

Tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Förutsatt att du inte har skrivit ett testamente är det arvsordningen i Ärvdabalken som gäller.

Eftersom du är gift kommer din make att ärva dig i första hand, se 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Hon ärver hela din kvarlåtenskap. Din syster kommer inte att ärva dig så länge du är gift, utan endast om din maka avlider före dig. Då träder den legala arvsordningen i 2 kap. Ärvdabalken in. Eftersom du inte har några barn i den första arvsklassen (1 §), kommer arvet att gå vidare till den andra arvsklassen där dina föräldrar är den primära arvingen. Ifall även dina föräldrar är avlidna, kommer din syster att stå näst i tur (2 §).

Ifall du vill försäkra dig om att din syster ska ha rätt att ärva dig, rekommenderar jag att du upprättar ett testamente enligt 10 kap. Ärvdabalken.

Vänligen,

Ellen HägerströmRådgivare