Vem ärver mig?

Jag är gift med en Thailänska o jag har en dotter i ett annat äktenskap. Vem ärver mej om jag dör? Vi har inga papper skrivna. Jag äger ett hus o jag har 2 bilar. Tacksam för svar

Lawline svarar

Hej och tack för att du vänder dig till Lawline med din fråga!

Jag kommer att börja med att besvara din fråga genom att redogöra för vad som händer när en gift person avlider för att sedan berätta hur det blir i just ditt fall. Längst ner finns en kortare sammanfattning av svaret.

Regler om arvsordning finns stadgade i ärvdabalken (ÄB). Din fråga aktualiserar även bestämmelser om bodelning i äktenskapsbalken (ÄktB).

Vad händer när en gift person avlider?

När ett äktenskap upplöses genom att en av makarna avlider ska en bodelning genomföras (9 kap. 1 § ÄktB). I en bodelning ska makarnas giftorättsgods ingå. All egendom som inte är enskild egendom är giftorättsgods (7 kap. 1 § ÄktB). Egendom kan göras enskild genom äktenskapsförord eller genom villkor från en gåvogivare eller arvsgivare att egendomen ska vara enskild. I den mån varken äktenskapsförord eller egendom ägs med villkor att den ska vara makens enskilda egendom är allt giftorättsgods och ska ingå i bodelningen (10 kap. 1 § ÄktB).

Vem ärver enligt lag?

Den legala arvsordningen tillämpas när den avlidne inte har skrivit något testamente. Enligt den legala arvsordningen är det först och främst den avlidnes bröstarvingar, dvs barn, som har rätt att ärva (2 kap. 1 § ÄB).

Efterlevande make ärver i regel ingenting om det inte finns gemensamma barn eller om bröstarvingen avstår sitt arv till förmån för den efterlevande maken (3 kap. 1 och 9 § ÄB).

Vem ärver mej om jag dör?

Om du avlider skulle det i första hand genomföras en bodelning mellan dig och din fru. Det du erhåller i bodelningen utgör din kvarlåtenskap och skulle ärvas av din dotter enligt den legala arvsordningen.

Det finns dock ett särskilt skydd för den efterlevande maken för att förhindra att denne hamnar i en utsatt situation. Efterlevande make har rätt att få ett värde motsvarande fyra prisbasbelopp vid bodelningen, och om det inte räcker till även genom din kvarlåtenskap (3 kap. 1 § andra stycket ÄB). År 2018 motsvarar fyra prisbasbelopp 180.000 kr.

Kan jag ändra vem som ärver mig?

Man kan ändra vem som ärver ens kvarlåtenskap genom att upprätta ett testamente. En bröstarvinge, alltså barn, har dock alltid rätt att få ut minst sin laglott, denna går alltså inte att testamentera bort. En laglott motsvarar hälften av vad som skulle tillfallit bröstarvingen enligt lag. I ditt fall innebär det att din dotters laglott är 50 % av din kvarlåtenskap eftersom hon enligt lag skulle ha ärvt hela kvarlåtenskapen (7 kap. 1 § ÄB).

Du skulle genom att upprätta ett testamente kunna testamentera bort upp till 50 % av din kvarlåtenskap till din fru eller någon annan. Viktigt att tänka på när man upprättar ett testamente är att följa de formkrav som lagen ställer upp, annars blir testamentet ogiltigt (10 kap. 1 § ÄB).

Sammanfattning

Enligt lag är det din dotter som kommer att ärva dig fullt ut. Din fru har rätt att erhålla ett värde motsvarande 180.000 kr först och främst genom bodelningen, men om inte det räcker till så även genom din kvarlåtenskap.

Om du vill ändra vem som ärver dig kan du upprätta ett testamente och testamentera upp till 50 % av din kvarlåtenskap till någon annan. 50 % av kvarlåtenskapen motsvarar din dotters laglott och denna kan inte testamenteras bort.

Jag hoppas du fick svar på din fråga!

Med vänliga hälsningar,

Jonna JohanssonRådgivare