Vem ärver, före detta make eller barn?

Hejsan !

Min avlidna syster var gift.Hon hade 2 barn,dock ej med sin make.Vem ärver våra gamla föräldrar ? Hennes make eller systers barn?

Lawline svarar

Hej och tack för du vänt dig till Lawline med din fråga!

Jag tolkar din fråga på det sättet att du undrar vem som kommer ärva era föräldrar då din syster är avliden. För att snabbt svara på frågan så är det på det viset att din systers barn kommer ärva, således kommer den före detta maken gå utan arv. Om du vill veta varför det är på det viset så ger jag en utförlig förklaring nedan.

När jag besvarar denna fråga utgår jag från att det inte finns något testamente.

Vem är arvsberättigad efter en avliden person?

När en person avlider ska dennes tillgångar delas ut i arv. De som är berättigade till arv är indelade i tre olika klasser. Den klass som ärver först efter den avlidne kallas logiskt nog första arvsklassen och i denna klass finns bröstarvingar som barn, barnbarn till den avlidne (se 2 kap. 1 § Ärvdabalken). Om den avlidne inte har några bröstarvingar går arvet vidare till den andra arvsklassen och i denna klass finns föräldrar och föräldrars avkomlingar (syskon) till den avlidne (se 2 kap. 2 § Ärvdabalken). Om det inte finns några föräldrar eller syskon, går arvet vidare till den tredje och sista arvsklassen och i denna finns mor- och farföräldrar och deras barn (se 2 kap. 3 § Ärvdabalken).

Exempel hur det kan se ut:
Anna avlider. Hon har ett barn och en syster som är i livet. Eftersom barnet tillhör den första arvsklassen kommer barnet ta hela arvet och systern kommer inte ärva eftersom hon tillhör den andra arvsklassen.

Vad händer om ett barn i den första arvsklassen själv är avliden?

Som jag skrev ovan så består den första arvsklassen av både barn och barnbarn. Barnbarnen ärver dock endast om deras förälder är avliden. Alltså om en arvinge är avliden så träder dennas avkomlingar i den avlidnas ställe vad gäller rätten till arv. Om det är fler barnbarn så kommer de dela på arvet sinsemellan.

Exempel på hur det kan se ut:
Anna avlider. Hon har två barn, Pelle och Asta. Pelle är dock avliden. Pelle har emellertid två barn, Gunnar och Stefan som är i livet. Dessa två barn kommer då dela på det som Pelle skulle erhållit. För att göra det enkelt så kan vi tänka att Anna som avled lämnade en miljon i arv. Eftersom barnet Asta lever kommer hon få hälften, alltså 500 000 kr. Pelle skulle fått den resterande hälften, men eftersom han är avliden får hans barn Gunnar och Stefan dela på 500 000 kr och således få 250 000 kr var.

Som du ser från detta exempel kommer, enligt svensk lag, du och din systers barn ärva efter dina föräldrar.

När kommer ni ärva?

Det finns en till aspekt att ta hänsyn till och det är om dina föräldrar är gifta. Om dina föräldrar är gifta och en av dessa avlider kommer den som är i livet att ärva före er enligt 3 kap. 1 § Ärvdabalken. Då får ni vänta att ärva denna person och kommer få ut arvet först när den andra föräldern avlider.

Exempel på detta:

Anna och Holger är gifta. De har två gemensamma barn, Pelle och Asta. Dock är Pelle avliden men hans två barn Gunnar och Stefan i livet. Således ska Asta, Gunnar och Stefan ärva efter Anna och Holger. Om Anna och Holger är gifta kommer barnen och barnbarnen få vänta på sitt arv tills båda är avlidna eftersom Anna och Holger ärver varandra före de gemensamma barnen och barnbarnen.

Varför ärver inte den före detta maken?

Den före detta maken till din avlidna syster ärver inget efter era föräldrar eftersom han inte har släktskap med dina föräldrar. Det enda sätt han skulle kunna få ta del av arvet efter dina föräldrar är om han erhåller något via ett testamente. Eftersom du inte har sagt att det finns något testamente så utgår jag från att dina föräldrar inte har upprättat ett testamente som ger honom något.

Sammanfattning:

Enligt svensk lag så kommer du och dina syskonbarn ärva era föräldrar. Syskonbarnen ärver eftersom de tar din systers plats då hon är avliden. Den före detta maken kommer inte ärva något eftersom han har inget släktskap med dina föräldrar. Om dina föräldrar är gifta kommer du och dina syskonbarn få vänta att ärva tills båda är avlidna eftersom en efterlevande make ärver före de gemensamma barnen och barnbarnen.

Hoppas detta gav klarhet!

Med vänlig hälsning

Anton MagnussonRådgivare