Vem ärver - förälder eller syskon?

Hej,

Om en person avlider utan egna barn och har en förälder i livet och ett syskon. Vem ärver av den avlidne?

Lawline svarar

Hej, och tack för din fråga!

Finns det en efterlevande make/maka kommer kvarlåtenskapen att tillfalla denne, se 3 kap 1 § ärvdabalken. Om så inte är fallet, kommer föräldern att ärva den avlidne, se 2 kap 2 § 1 st ärvdabalken. Syskonet ärver först om ingen efterlevande make/maka finns och ingen av föräldrarna är i livet, se 2 kap 2 § 2 st ärvdabalken.

Med vänliga hälsningar,

Johanna BergvallRådgivare